Installatiebedrijf

BLR-Bimon www.blr-bimon.nl/

Opdrachtgever

Categorie

Innovatie

Het project

Het begin

De Haagse Hema en Bijenkorf lijken onafscheidelijk. Al vele jaren huren beide retailers hetzelfde gebouw in het hart van de stad. Sterker nog, ze zijn een beetje verstrengeld. Zo lopen de verwarmingsleidingen en koelleidingen van de Hema via de Bijenkorf en omgekeerd.

Een totale en noodzakelijke renovatie van het klimaatsysteem van de Hema kan daarom niet gebeuren zonder actieve medewerking van De Bijenkorf. Aan installatiebedrijf BLR-Bimon de eer om dit uitdagende project te realiseren. Projectleider Daniel Tabbers: “Sinds vier jaar zijn wij de onderhoudspartner van Hema. Het bestaande klimaatsysteem was al 20 jaar oud en vertoonde onherstelbare gebreken. Wij adviseerden om het hele systeem te vernieuwen. Aan ons de opdracht om het klimaatcomfort in de winkel flink te vergroten en per zone regelbaar te maken. De eisen van de Hema waren streng; zo mocht het ventilatiesysteem geen slangen van meer dan vijf meter hebben. Dat betekende voor ons veel werk boven het plafond terwijl de werkruimte beperkt was. Neem daarbij het feit dat we deels moesten werken tijdens openingstijden in een enorme drukte. Dat was organisatorisch, technisch en mentaal een flinke opgave.”           

   

De uitdagingen

“Wij waren gedeeltelijk afhankelijk van de Bijenkorf”, zegt Daniel. “Zij bepaalden wanneer we daar konden werken en hoe lang. Een strakke planning was vereist. Maar de grootste uitdaging was drie weken lang werken in de Hema tijdens openingstijden. Onze werkruimte was minimaal, we hadden beperkte opslagruimte, we moesten de klantveiligheid garanderen en tegelijk onze spullen bewaken. We hebben extra mensen ingezet om deze werkperiode te minimaliseren. Drie weken lang hebben we op onze tenen gelopen tussen zoveel winkelende klanten. Ook technisch moesten we creatief zijn. Zo hebben we de bestaande luchtbehandelingskasten gesloopt en de nieuwe ter plekke op laten bouwen door onze leverancier, omdat deze inpandig waren opgesteld. Vervolgens hebben we deze voorzien van een expansieventiel. Deze zijn regeltechnisch aangesloten op de satellietunits in de winkel, maar tegelijk koeltechnisch gescheiden. Bouwkundig was er niet genoeg ruimte om het benodigde dubbele aantal luchtkanalen te installeren. De hoeveelheid lucht voor koelen en verwarmen hebben we daarom moeten halveren. Daarom hebben we ter compensatie extra de satellietunits boven het plafond geïnstalleerd.”   

De oplossingen

“We hebben het Daikin VRV-systeem aangebracht. In de winkel hebben we satellietunits geplaatst, aangesloten op een warmtepomp. De units werken aanvullend op de luchtbehandelingskasten met expansieventielen en warmteterugwinning. In de dienstruimte hebben we airco’s geplaatst op een Daikin mini-VRV.”

Waarom Daikin?

“Daikin had niet alleen de voorkeur van ons, maar ook die van de Hema. De kwaliteit is heel goed, de levering probleemloos, en de technische ondersteuning fantastisch. Daikin dacht enorm met ons mee, en gaf waardevolle adviezen en instructies, rekening houdend met de tijdsdruk die we hadden.” 

Duurzaamheid

“De door ons geïnstalleerde WTW bespaart veel energie. De warmtepompen zijn goed aan te sturen. Bovendien is het hele systeem nauwkeurig regelbaar en daarmee energiezuiniger.”  

Het resultaat

“In tien weken tijd hebben we dit project succesvol afgerond, alles functioneert perfect. Mijn collega’s hebben veel moeten solderen, dat vergroot de kans op lekkages, maar de inbedrijfstelling ging in een keer goed geheel zonder lekkages. We hebben de winkel ingedeeld in zones die afzonderlijk geregeld worden. Het systeem is volledig geautomatiseerd. Als er in het horecagedeelte ineens honderd mensen binnenkomen, wordt de temperatuur in deze zone automatisch bijgestuurd. We kregen complimenten van de filiaalmanager, daar zijn we best trots op.”